woensdag 16 december 2009

D66 Amersfoort haalt twee kandidaten van lijst

De landelijke verkiezingscommissie van D66 heeft maandag, op verzoek van D66 Amersfoort, besloten om twee kandidaat raadsleden van de lijst te halen. De landelijke verkiezingscommissie geeft hiervoor als aanleiding dat de betreffende kandidaten Bakir Lashkari en Suzan Yucel het verkiezingsprogramma voor de raadsverkiezingen niet hebben onderschreven en de partij ernstig beschadigd hebben door in de media onjuiste uitlatingen te doen over de interne partijcultuur.

De heer Lashkari en mevrouw Yucel deden deze uitlatingen in aanloop naar de behandeling van een zakelijk geschil met de afdeling Amersfoort. De heer Lashkari en mevrouw Yucel hadden bezwaar aangetekend tegen de manier waarop de kandidatenlijst tot stand was gekomen. De landelijke geschillen commissie heeft het bezwaar ongegrond verklaard. De geschillen commissie oordeelde dat de procedures voor de kandidatenlijst en de lijsttrekkerverkiezing correct zijn verlopen en formeel zijn bekrachtigd door de afdelingsvergadering, het hoogste orgaan binnen de afdeling.

Het bestuur van de D66 afdeling Amersfoort betreurt de gang van zaken en ziet het incident als een bijna niet te vermijden groeistuip bij het weer opbouwen van de afdeling. D66 Amersfoort bereidt zich enthousiast en krachtig voor op de raadsverkiezingen in 2010 en heeft alle vertrouwen in de kandidaten voor de raadsverkiezingen.