maandag 16 januari 2017

Kick off! Campagnetraining bij grote broer D66 Utrecht – 15 januari

Canvastraining

Zondag 15 januari jl. waren Vincent, Sara en ik te vinden in het Utrechtse voor een training campagne voeren. Van tevoren vroegen Sara en ik ons af waarom er drie uur was uitgetrokken voor het leren ‘campaignen’. Hoe moeilijk kan het immers zijn? Daar zouden we snel achterkomen, maar niet voordat we kennis hadden gemaakt met de Utrechtse vrijwilligers. Een breed scala, van jong en student tot grijs en gepensioneerd, was naar de creatieve ‘workspace’ gekomen waar de bijeenkomst plaatsvond.

Na het kennismaken volgde de eerste uitdaging: canvassen! In tweetallen belden we zogenaamd aan bij een derde persoon die zich in een vooraf bepaalde rol had ingeleefd. Zo was de een bijvoorbeeld een bewoner die nooit ging stemmen, de ander een dierenactivist en zelf mocht ik een negentienjarige studentikoze VVD’er spelen. Hetgeen mij verbazingwekkend goed afging. De balans tussen interesse tonen, doorvragen, overtuigen of juist afstand bewaren bleek lastig. Ook woordkeuze is erg belangrijk, want een vraag of opmerking kan al snel als agressief of betweterig overkomen. Of hoe om te gaan met bijdehante opmerkingen?

Na de pauze werd het canvassen nog moeilijker gemaakt. Op basis van een samenvatting van het partijprogramma moest, wederom in een rollenspel, geoefend worden met het overtuigen van de kiezer. Hier ging het om de juiste communicatieve vaardigheden te leren combineren met het ‘op maat maken’ van het D66-verhaal. Dat was best even zweten, want we moesten alle voor die persoon relevante kernpunten ontdekken en op een respectvolle en overtuigende wijze noemen. Alhoewel je met de samenvatting in je achterhoofd ver komt, moet je soms eerlijk toegeven dat je iets niet weet. Dat is geen probleem, je hebt altijd de folder nog. Tot slot veroverde Afdeling Amersfoort drie stemmen en mocht het fier de terugreis aanvaarden.