zondag 5 maart 2017

Het gaat voor de wind! – 1 maart

EWT

Het was al even duidelijk: de campagnetijd is losgebroken. Er werd in februari al met bewoners in gesprek gegaan en onze vrijwilligers leerden al canvassen. Maar… woensdagochtend 1 maart was het dan écht zover en vertrokken vanuit Den Haag twee bussen voor de eerste werkbezoeken van D66. Bekende, minder bekende en volstrekt onbekende D66’ers mengden zich rond half tien voor de deuren van windmolenproducent EWT.

Een zorgvuldig uitgekozen werkbezoek, want dat er iets moet gebeuren aan klimaatverandering is vrijwel alle partijen (op een enkele partij na) inmiddels wel duidelijk. In Amersfoort wordt de noodzaak om duurzaamheid op de rails te krijgen gevoeld, maar nog niet door alle partijen onderschreven. Vandaar dit eerste bezoek aan een trotse Amersfoortse werkgever met een mooi product: EWT.

EWT

Na een hartelijke ontvangst met koffie en thee, konden Stientje van Veldhoven, Rob Jetten en Gerben Jan Gerbrandy als zijnde de Haagse delegatie een blik werpen op enorme turbines en generatoren in de grote assemblagehal. Ondertussen ging de bus vol met campaigners in winkelcentrum Vathorst flyers uitdelen. Tussen de 70 en 140 windmolens bouwt EWT in zijn assemblagehal en exporteert deze naar met name het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Turkije en de Filipijnen.

De Nederlandse markt is, ondanks de immer aanwezig wind, goed voor slechts vijf windmolens per jaar. Vanuit de control room worden ongeveer 400 windmolens over de hele wereld op afstand dag en nacht in de gaten gehouden. Hans Kursten, Amersfoorter en initiatiefnemer van Energie Lokaal, wist na afloop van de rondleiding te vertellen dat Nederland vooral goed is in het bouwen van windmolens op zee. Die markt beheersen wij voor zo’n 70 procent!

Noëlle Sanders, Bertien Houwing en Wytse Dassen waren namens de Amersfoortse politiek aanwezig. Zij hoorden, net als alle andere aanwezigen, Maaike Larssen vertellen over ‘Soesterwijkwiek’, een initiatief bestaande uit zes bewoners van het Soesterkwartier die proberen een windmolen op bedrijventerrein de Isselt te realiseren. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de omgeving van Amersfoort erg geschikt is voor windmolens. De realisatie gaat, op z’n zachts gezegd, lastig. Hans Kursten kan dat beamen: twee jaar geleden verzocht hij de gemeente Amersfoort om concreet mee te werken aan het verder uitwerken van zijn voorstellen, maar nog altijd zit er weinig echte voortgang in zijn wens om windmolens in de gemeente Amersfoort te krijgen.

EWT

De directeur van EWT wil eveneens graag een windmolen en wel op zijn eigen terrein.  Daar kunnen veel huishoudens van profiteren want op het moment is van iedere kilowattuur die twintig cent kost, twaalf cent belasting. Wanneer bewonerscollectieven, naar Deens voorbeeld, samen een windmolen aanschaffen kan de prijs voor elektriciteit al snel dertig procent omlaag en wordt er ook aan de klimaatdoelstellingen gewerkt. Rijk, provincies en gemeenten zullen samen met ondernemers en bewoners nóg meer het voortouw moeten nemen en vooral de hele keten, van plan tot spade in de grond, goed moeten bewaken, aldus Stientje van Veldhoven.

En toen was het alweer tijd voor een actiefoto en werd de bus vol geladen met impressies, goede ideeën en enthousiasme en werd de reis vervolgd naar Apeldoorn.