zondag 5 maart 2017

Interview met Wytse Dassen: “Campagne voeren is het leukste dat er is”

Wytse Dassen

Campagnecoördinator Wytse (34) zit sinds drie jaar in de gemeenteraad van Amersfoort met o.a. portefeuille ‘Duurzaamheid’ en ‘Milieu’. Hij is echtgenoot van Lindy en vader van Venne (bijna 1) en uitermate enthousiast en gedreven voor het bijdragen aan een zelfverzekerde samenleving. “Politiek is te belangrijk om aan alleen ouderen met meer werk- en levenservaring over te laten”, een verbastering van de uitspraak van Els Borst die stond voor meer vrouwen in de politiek.

Wanneer we het interview starten krijgt hij net een berichtje in de groepsapp voor alle campagneleiders van de negen grootste Nederlandse steden, want de campagne is in volle gang en men stemt onderling de landelijke bus tour en plaatselijke activiteiten af.

Eén van de activiteiten waar Wytse voor gaat is het canvassen. Recent hebben enkele vrijwilligers in Amersfoort de kneepjes van het canvassen geleerd tijdens een training. Door de straat op te gaan en in gesprek te gaan met voorbijgangers en inwoners wordt D66 zichtbaar en hebben de vrijwilligers boeiende individuele gesprekken over uiteenlopende onderwerpen met inwoners… “Het leukste dat er is”.

Van huis uit is hij bestuurskundige, studeerde in Delft en spreekt daardoor drie ‘talen’ die in zijn werk als raadslid ook goed van pas komen. Hij kijkt zowel technisch, juridisch als procesmatig naar zaken. Als raadslid en zeker ook in zijn werk als ‘tempomaker in complexe watervraagstukken’ bij Twynstra Gudde.

Hij is een verbinder pur sang en pleit er als raadslid voor dat er meer afstemming tot stand komt tussen samenleving en politiek. Ook in zijn werk maakt hij zich hard voor de verbinding tussen samenleving en ingenieurs bij waterschappen. Zijn aanpak kenmerkt zich door het adagium “Starten voor de start”, waarbij de overheid eerst heldere spelregels en inhoudelijke kaders voor het participatieproces vaststelt voordat er samen met bewoners plannen worden gesmeed. Dit voorkomt verassingen en teleurstellingen. En dat is niet de enige kernwaarde die Wytse in dit gesprek met mij deelt.

“Als Amersfoort moeten we een zo klein mogelijke footprint achterlaten. Onze stad parasiteert op haar omgeving en daarom moeten we onze uiterste best doen om iets (duurzaams) terug te doen, bijvoorbeeld met windmolens en zonnevelden, om de balans in geven en nemen enigszins te herstellen”.

Maar Wytse heeft nog meer sociaal liberale idealen waarover hij tijdens het flyeren en canvassen graag met potentiële kiezers in gesprek gaat:

“ Ieder individu is binnen de grenzen van de grondwet vrij om te doen wat hij wil, totdat hij of zij de vrijheid van anderen aan het inperken is.“

“Heb een open houding en oprechte interesse in de belangen van anderen. Luister en stel vragen in plaats van alleen maar zenden, voer een open dialoog. Practise what you preach.” Zelf is hij zijn woning aan het verduurzamen, doet aan afvalscheiding en hij gaat elektrisch rijden.

Campagne voeren

Terug naar de campagne…. Goed werk, goede zorg, goed onderwijs. D66 krijgt het voor elkaar! Met het campagneteam beoogt Wytse dat D66 en haar visie op eenheid in Nederland zichtbaar is en dat we laten zien dat onze achterban divers en positief is en open staat voor dialoog. Zichtbaar zijn betekent dat D66 meerdere keren de straat op gaat om te flyeren en te canvassen met de bakfiets.

Wytse merkt dat de verkiezingen steeds meer gaan leven nu de datum van 15 maart dichterbij komt. Alexander Pechtold doet het goed merkt hij in de gesprekken. Men is veelal bereid om in gesprek te gaan met de D66-ers over uiteenlopende onderwerpen. Zoals tijdens de gesprekken op markten in diverse delen van de stad waarbij D66-ers in gesprek gaan met voorbijgangers en een foto maken met #ingesprekmet.

Meer dan 25.000 flyers zullen er in de laatste weken voor de verkiezingen verspreid worden door de vele vrijwilligers, zowel bij de mensen thuis, bij winkelcentra en op stations.

Wytse’s enthousiasme is aanstekelijk en ik verlaat zijn huis met de afspraak om ook te flyeren op het station en een avond te gaan canvassen langs de deuren. En nu vooruit! Even uit mijn comfortzone…

Marieke van Voorn