maandag 13 maart 2017

Onderwijs, kunst en cultuur in het Eemhuis – 10 maart

Archief Eemland

Het tweede werkbezoek van D66 aan Amersfoort vond op vrijdag 10 maart onder begeleiding van een pril voorjaarszonnetje plaats. Op het menu stonden kunst, onderwijs en cultuur, tezamen gebracht door middel van een bezoek aan het Eemhuis. Fractievoorzitter Bart Huijdts heette iedereen van harte welkom en onder begeleiding van bibliotheekdirecteur Erno de Groot startte de rondleiding in de centrale hal op de benedenverdieping. Met de trappen omhoog ging het naar het archief Eemland en vervolgens naar Scholen in de Kunst en de Kunsthal Kade.

Onder toenmalig staatssecretaris Zijlstra (VVD) werd er enkele jaren geleden flink bezuinigd op kunst en cultuur. Ondanks hevige protesten, lijken kunst en cultuur tot op heden nauwelijks een rol te spelen tijdens deze verkiezingsstrijd. Onderwijs, kunst en cultuur zijn in de debatten tot op heden dan ook nog weinig aan bod gekomen. Jammer, want in het Eemhuis wordt een goede verbinding gelegd tussen kunst en cultuur in het onderwijs, met name in het basisonderwijs.

Tijdens de rondleiding werd er een lans gebroken voor meer kunst- en cultuuronderwijs in het voortgezet onderwijs, zodat de successen uit het basisonderwijs een vervolg kunnen krijgen. Er werd eveneens gepleit voor het terugdraaien van de bezuinigingen op cultuur die Halbe Zijlstra heeft doorgevoerd omdat, volgens Kadedirecteur Robbert Roos, het beoogde effect van de bezuiniging nauwelijks gerealiseerd is. Nummer 16 op de D66-kandidatenlijst voor de Tweede Kamer Achraf Bouali leek onder de indruk van het Eemhuis en zei na afloop nog graag eens terug te willen komen. Of dat Achraf gaat lukken, want zoals het er in nu in de peilingen naar uit ziet krijgt hij het druk in de Tweede Kamer.