Steun ons en help Nederland vooruit

woensdag 15 maart 2017

Picnic krijgt het voor elkaar! – 15 maart

Picnic

Op deze verkiezingsdag nog een laatste verslag. Het derde en tevens laatste werkbezoek aan Amersfoort vond gisteren plaats bij wederom een mooi Amersfoorts bedrijf dat iedereen inmiddels wel herkent van de grappige busjes: Picnic. Een bedrijf dat pas anderhalf jaar geleden begonnen is vanuit een distributiecentrum in Nijkerk en symbool staat voor het D66-erfgoed: onderwijs, innovatie, duurzaamheid en kansen voor iedereen.

Picnic begon vanuit de gedachte dat traditionele supermarkten alleen nog oog hadden voor producenten die elkaar de schappen uit willen concurreren en een ‘bezorgboete’ heffen op het thuisbezorgen van boodschappen. Bovendien moet je bij andere bezorgers enkele uren thuis zijn om je bestelde producten in ontvangst te kunnen nemen of ze ophalen bij een ‘pick up point’. Dat moest anders kunnen en daarom begon Picnic te bedenken wat de ideale manier zou zijn van online boodschappen doen. De hersenen van de organisatie worden gevormd door slimme logistiek. Consumenten kunnen via een app boodschappen toevoegen en bestellen. Om tien uur ‘s avonds worden alle bestellingen doorgestuurd en ‘s ochtends arriveren de producten.

Picnic

Picnic

Omdat Picnic niet werkt met zogenaamde ‘time slots’ waarvoor men thuis moet blijven, kan de consument in de app de bestelling volgen en weet hij of zij tot op de minuut nauwkeurig wanneer de boodschappen bezorgd worden. In dezelfde app kunnen klanten aangeven welke producten nog ontbreken aan het assortiment. Een hele duurzame oplossing, want Picnic bestelt alleen producten die afgenomen worden en gooit daardoor bijna geen voedsel weg. Bovendien rijden de bezorgbusjes volledig op elektriciteit en zorgen de koelboxen ervoor dat verse producten niet te warm worden. Naar eigen zeggen halen de bezorgers 99 van de 100 keer de afgesproken bezorgtijd.

Picnic haalt van over de wereld kenniswerkers die uitstekend om kunnen gaan met data en logistieke operaties. Briljante wiskundigen en econometristen werken aan het constant verbeteren en slimmer maken van de logistieke operaties. Het personeel bestaat voor een groot deel uit studenten die de busjes laden en de boodschappen bezorgen. Niet onbelangrijk: maar liefst veertig procent van deze bezorgers bestaat uit (jonge) vrouwen! Daarnaast wordt er samengewerkt met de sociale werkplaats van Amersfoort zodat mensen met een beperking volwaardig mee kunnen draaien binnen het bedrijf. Omdat er nogal wat gepionierd en geëxperimenteerd wordt bij Picnic, heeft het een eigen ‘academy’ opgezet. Daarin onderwijzen werknemers elkaar en helpen zij elkaar vooruit.

Picnic

Picnic

Picnic heeft momenteel zo’n 25.000 klanten en gaat binnenkort bezorgen in meer delen van het land, waaronder Ede, Veenendaal, Nieuwegein, Houten en Rotterdam. Ook het buitenland is niet veilig: binnen afzienbare tijd crossen de busjes van Picnic de grenzen over. Picnic, krijgt het voor elkaar!