zaterdag 1 juli 2017

Raadsleden gezocht!

Kandidaat Raadsleden photoshoot

Deze raadsperiode zijn we de grootste partij in de Amersfoortse gemeenteraad, natuurlijk willen we dat ook na 21 maart 2018 blijven. Daarvoor hebben we een lijst met goede kandidaten nodig! Daarom zijn we op zoek naar gepassioneerde volksvertegenwoordigers, kritisch en volhardend (en nog veel meer, je kunt het allemaal lezen in het bijgevoegde profiel). Herken jij jezelf in dit profiel? Kandideer je dan als gemeenteraadslid voor D66 Amersfoort!

Data en termijnen

Vanaf 1 juli 2017 kun je je kandidaat stellen voor het raadslidmaatschap in Amersfoort, namens D66. Ook als je niet in de raad wilt, maar wel op de kieslijst (op een onverkiesbare plaats) kun je dat vanaf nu kenbaar maken. De termijn sluit op 29 september om 23:59 uur.

De Lijstadviescommissie zal gesprekken voeren met de kandidaten en een advies uitbrengen voor een conceptlijst. De gesprekken vinden plaats op de volgende data:

Woensdag 4 oktober 19.00-23:00 uur
Vrijdag 6 oktober 17:00-23:00 uur
Zondag 8 oktober 11:00-17:00 uur
Donderdag 26 oktober 19:00-23:00 uur
Vrijdag 27 oktober 17:00-23:00 uur
Maandag 30 oktober 19:00-23:00 uur

Wil je deze data vrijhouden in je agenda!? Je ontvangt na 3 oktober een bericht van de lijstadviescommissie wanneer jouw gesprek plaats vindt.

Advies en geschil

De plek van de kandidaat op het lijstadvies wordt door de lijstadviescommissie eerst aan de kandidaat voorgelegd, waarna alle kandidaten gedurende vier dagen het recht hebben aan dit advies een persoonlijke reactie toe te voegen van maximaal 300 woorden. Deze reactie zal samen met het lijstadvies aan de leden worden gezonden.

Als je het niet eens bent met de wijze van handelen bij de totstandkoming van het lijstadvies kun je tot drie dagen nadat het advies aan jou als kandidaat is verzonden een geschil bij het Geschillencollege aanhangig maken (geschillencollege@d66.nl).  Het Geschillencollege doet binnen 7 dagen na de hiervoor bedoelde verzending uitspraak. Het lijstadvies wordt gedurende deze periode niet aan de leden ter kennis gebracht.

D66 biedt je de mogelijkheid om via een raadsledentest inzicht te krijgen in jouw drijfveren en je capaciteiten. Deze test vereist je MijnD66 inloggevens om je aan te melden en kost 50 euro. Zowel de Verkiezingscommissie als de Lijst Advies Commissie stelt het zeer op prijs als je de uitkomsten wilt delen bij je kandidaatstelling. Het is echter geen verplichting deze test te maken. Het is ook aan jou of je de uitkomsten wilt delen. Je kunt er op vertrouwen dat de Lijst Advies Commissie hiermee prudent omgaat.

Leden bepalen volgorde

Alle leden kunnen vervolgens van 9 tot en met 23 november via e-voting stemmen over de volgorde in de lijst. Tijdens de Algemene Afdelingsvergadering van 30 november zal de definitieve lijst worden gepresenteerd.

Word jij ons nieuwe raadslid?

Na al deze informatie nog steeds enthousiast? Aarzel dan niet en vul het bovenstaande kandidaatstellingsformulier in!

Vragen?

Stel ze gerust! Je kunt de voorzitter van de verkiezingscommissie, Dorien van der Kamp, bereiken via vc@d66amersfoort.nl of via 06-44810105.