zondag 24 maart 2019

Aftrap Els Borst Netwerk Amersfoort

Het Els Borst Netwerk, een initiatief van D66 om meer vrouwen bij de politiek te betrekken, is donderdagavond ook in Amersfoort van start gegaan. Naast landelijke dagen organiseert dit netwerk in verschillende gemeentes bijeenkomsten voor vrouwen die zich bezig houden, of willen houden, met de politiek.

Tijdens de aftrap van het EBN in Amersfoort waren onder andere europarlementariër Samira Rafaela en meerdere gemeenteraadsleden van D66 aanwezig. Zij vertelden openhartig over de obstakels die ze als vrouw in de politiek tegenkomen. Het netwerk is genoemd naar de inmiddels overleden D66-politica Els Borst, en gebaseerd op haar uitspraak: “De politiek is te belangrijk om alleen aan mannen over te laten”.

De opkomst was niet erg hoog, er waren nog geen twintig vrouwen. Even leek het er dan ook op dat de avond niet door zou gaan. Uiteindelijk besloot de organisatie toch door te zetten, omdat ze het thema ‘vrouwen in de politiek’ té belangrijk vonden om de bijeenkomst vanwege een lage opkomst van de agenda te schrappen. Naast de verhalen van de aanwezige politici was er ruimte voor vragen en een plenair gesprek naar aanleiding hiervan. Er werd afgesloten met een borrel.

Per stad of regio wordt het Els Borst Netwerk gestuurd door een ambassadeur. In Amersfoort is dit voormalig wethouder Bertien Houwing (zie foto). Zij vindt het belangrijk om vrouwen enthousiast te maken voor en te ondersteunen bij een politieke carrière. Dit is dan ook de focus van de EBN-avonden.  “Het moet een vanzelfsprekendheid worden dat vrouwen bijvoorbeeld minister-president of burgemeester zijn. Het EBN is georganiseerd door D66, maar het is voor iedereen, ook vrouwen met een andere politieke overtuiging. Het gaat erom dat er meer vrouwen in de politiek komen.”

Bron: http://www.nieuwsvallei.nl/politiek/els-borst-netwerk-ldquo%3bmeer-vrouwen-in-de-politiekrdquo%3b/2385

Kansen ontwikkelen

Iedereen heeft een talent en daarmee een kans om zich te ontwikkelen, om te leren en zich te ontplooien. Ieder op zijn eigen wijze en op zijn eigen niveau. Daarvoor is onderwijs belangrijk. Maar er is meer nodig. Dit willen we bereiken met buitenschools aanbod op 7 tot 7 scholen, het stimuleren van sport, muziek en kunst, het geven van een museumjaarkaart aan alle Amersfoortse kinderen, toegankelijke bibliotheken en toegang tot informatie door Wi-Fi in de hele stad.

Vier jaar later: er wordt gesport en cultuur beleefd in de openbare ruimte, op de 7 tot 7 school, in openbare gebouwen waar van alles te doen is en bij ondernemende culturele en sportverenigingen. Er mogen geen financiële belemmeringen voor kinderen zijn om hun talenten te ontwikkelen. Amersfoort is een stad waar de creatieve industrie bloeit.