dinsdag 30 juni 2020

Een sinterklaasfeest voor ons allemaal!

In de krant en op onze website was al eerder te lezen dat wij als fractie, naar aanleiding van de protesten in de Verenigde Staten en Nederland, ons altijd zullen uitspreken tegen discriminatie. Onze brief werd opgepakt door de media, waar wij blij mee waren. Ons bericht was aan alle Amersfoorters, omdat iedere Amersfoorter op ons kan rekenen in de strijd tegen discriminatie, maar wij voor die strijd ook de inzet van elke Amersfoorter nodig hebben. Discriminatie de wereld uithelpen moeten we samen doen.

In de media was vooral aandacht over ons standpunt rondom zwarte piet. In onze brief stond natuurlijk meer, maar dit standpunt werd wel direct omarmd. Door veel bewoners in de stad, door veel andere partijen in de Raad en op de sociale media. En wij vonden het fijn om in reacties te lezen dat mensen blij waren dat dit ‘eindelijk’ dan echt zou gaan gebeuren. Wel schrokken we van de extreem negatieve reacties op het bericht. En dan vooral de toon.

In september 2019 hebben wij als Raad ook al eens om tafel gezeten met de comités die de intochten van Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen organiseren. Toentertijd bleek dat het evenement in december 2019 nog niet volledig zonder zwarte pieten kon. De NTR, organisator van de landelijke intocht, had te laat aangegeven dat ze volledig over gingen stappen naar de roetveegpiet. Comités maakten zich toen wel zorgen over de draagkracht van vrijwilligers, maar waren veelal bereid om mee te werken naar het langzaam veranderen.

Na ons bericht op onze website en in de krant zijn we aan de slag gegaan met een motie. Wij riepen op tot doorgaan met de constructieve dialogen met de comités, afscheid te nemen van Zwarte Piet (en al zijn verwijzingen naar racisme) en enkel subsidie toe te kennen als een andere invulling wordt gegeven aan Piet. Velen wilden met ons meetekenen; PvdA, Lijst Molenkamp, GroenLinks en Denk. De twee laatstgenoemde partijen waren organisator van de Ronde in september 2019 en daardoor vonden wij het wel zo netjes om hen als eerste indiener bij deze motie te zetten.

Maar de gemeente en de comités ook al niet meer stil. Afgelopen maandag kwam een persbericht naar buiten: Enkel Roetveegpieten bij de intochten in Amersfoort. Uiteraard zijn wij enorm blij met dit bericht.

Onze motie hebben we aangehouden. Als Raad, maar ook als fractie, wil je toch ook zo’n enorm belangrijke signaal afgeven. En zoals al eerder bleek; de motie is aangenomen met een grote meerderheid. Ook in de Raad is het signaal dus duidelijk: de meerderheid is tegen discriminatie en pakt, samen met ons, discriminatie en racisme aan.

De komende tijd gaan we aan de slag met meerdere acties om discriminatie en racisme aan te pakken.

Tyas Bijlholt en Wouter van Schagen zijn woordvoerder op dit dossier. Het is een samenwerking tussen cultuur (Tyas) en diversiteit, integratie en toegankelijkheid (Wouter). Heb jij zelf het idee dat er ergens sprake is van discriminatie binnen de gemeente of in Amersfoort? Laat het ons weten!