dinsdag 6 oktober 2020

College herziet besluit: markt op de Hof én winterterrassen mogelijk

Op 1 november besloot het College van Burgemeester en Wethouders dat er in Amersfoort na 1 november de markt terug zou keren naar de Hof en werd er een streep getrokken door winterterrassen in Amersfoort. Als D66 vonden we dit besluit net iets te snel genomen. Dat de markt op de vrijdag en zaterdag weer terug zou keren naar de Hof maakte voor ons het toestaan van winterterrassen niet gelijk onmogelijk. Toch besloot het College zo.

Heroverweeg dit besluit, was een van de onderwerpen van ons statement van 18 september. Het AD pikte het meest concrete deel gelijk op en plaatste een artikel. Ook het college las deze oproep van ons, waarin wij vroegen nogmaals om tafel te gaan met de marktkooplieden en de horecaondernemers van Amersfoort.

In de afgelopen weken is er nogmaals naar dit besluit gekeken en heeft het College besloten alsnog tijdelijk extra openbare ruimte beschikbaar te stellen voor het creëren van winterterrassen voor de periode tot 1 maart 2021 of, indien eerder, het einde van de coronamaatregelen.

Als D66 zijn wij heel blij met deze herziening. Op deze manier heeft de markt zijn oude locatie terug, maar is er voor de horecaondernemers van Amersfoort ook de mogelijkheid op een deel van de gederfde inkomsten terug te verdienen.

Het hele besluit van het College is hier te lezen.