zondag 22 november 2020

Een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter; ook in coronatijd

Marjolein Perdok las twee berichten over sporten in Amersfoort. We zijn de meest sportieve stad van Nederland, maar we kunnen allerminst achterover leunen.

Donderdag begon de dag met leuk sportnieuws. Volgens de Atlas voor Gemeenten is Amersfoort de meest sportieve stad van Nederland. Leuk natuurlijk, maar het echt goede nieuws was wat mij betreft de constatering dat niet de meeste sportfaciliteiten zorgt voor de hoogste sportdeelname, maar dat het belangrijk is sportbeleid te hebben dat gericht is op het activeren van inwoners. De hoofddoelstelling van het Amersfoortse sportbeleid ‘een leven lang sporten en bewegen voor iedere Amersfoorter’, sluit hier mooi op aan.

Later op de dag kwam er nog meer sportnieuws. In zowel de eerste als de tweede coronagolf  is de sportdeelname gedaald. En het zijn vooral de lageropgeleiden die het hardst geraakt zijn door het stopzetten van teamsporten. Het ongeorganiseerd, vaak individueel sporten, zoals hardlopen en wielrennen is in coronatijd toegenomen. En die sporten worden minder vaak door lageropgeleiden beoefend. Mensen die veel waarde hechten aan een gezonde levensstijl , vaker hogeropgeleiden, zijn meer alleen gaan sporten. Voor elke hoger opgeleide die in coronatijd meer is gaan sporten, staan 2 á 3 lager opgeleiden die minder zijn gaan sporten. Vanuit D66 vinden wij dit een wellicht goede aanleiding om een Ronde hierover aan te vragen. Corona vraagt veel van de Amersfoortse sportverenigingen; uitwisseling is niet verkeerd.

Op de site van de NOS zegt sporteconoom Willem de Boer dat ‘minder sporten leidt ook tot gezondheidsschade.’ Na de eerste coronagolf berekende hij bijna 350 miljoen euro aan extra zorgkosten. Ook zijn er 11.600 gezonde levensjaren verloren gegaan en economisch kun je daar een verlies van 580 miljoen euro aan hangen.

Dus ondanks dat Amersfoort de meest sportieve stad van Nederland is, kunnen we allerminst achterover leunen. Beide nieuwsberichten sporen aan ons in te blijven zetten om iedereen aan het sporten te krijgen en houden. Marjolein Perdok is vanuit onze fractie woordvoerder sport. Ben jij ook liever actief, dan dat je achterover leunt? En heb je een goed idee? Neem contact met haar op.