Tweede Kamerverkiezingen 2017

Op 15 maart 2017 zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Alexander Pechtold is door de leden verkozen tot lijsttrekker. Op 26 augustus presenteerde D66 het concept-verkiezingsprogramma. Het verkiezingsprogramma is op 29 en 30 oktober definitief vastgesteld door de leden op het congres.

Lees ons verkiezingsprogramma 'Samen sterker, Kansen voor iedereen'.

Gemeentelijke informatie

Het stemmen zelf wordt gefaciliteerd door de gemeente. Op deze pagina vind je alle relevante informatie om op 15 maart te kunnen stemmen in Amersfoort.

Campagnelid

Wil je Nederland ook samen sterker maken? Geef je hier op om mee te doen met de campagne!

Picnic krijgt het voor elkaar! - 15 maart

Op deze verkiezingsdag nog een laatste verslag. Het derde en tevens laatste werkbezoek aan Amersfoort vond gisteren plaats bij wederom een mooi Amersfoorts bedrijf dat iedereen inmiddels wel herkent van de grappige busjes: Picnic. Een bedrijf dat pas anderhalf jaar geleden begonnen is vanuit een distributiecentrum in Nijkerk en symbool staat voor het D66-erfgoed: onderwijs, innovatie, duurzaamheid en kansen voor iedereen.

Onderwijs, kunst en cultuur in het Eemhuis – 10 maart

Het tweede werkbezoek van D66 aan Amersfoort vond op vrijdag 10 maart onder begeleiding van een pril voorjaarszonnetje plaats. Op het menu stonden kunst, onderwijs en cultuur, tezamen gebracht door middel van een bezoek aan het Eemhuis.

Lokaal debat in buurtcentrum ‘De groene stee’ – 3 maart

Met het losbarsten van de verkiezingsstrijd worden er niet alleen op de nationale televisiezenders debatten georganiseerd. In Amersfoort gaat men ook het debat met elkaar aan en wel afgelopen vrijdag (3 maart) in buurtcentrum ‘De groene stee’.

Interview met Wytse Dassen: “Campagne voeren is het leukste dat er is”

Campagnecoördinator Wytse (34) zit sinds drie jaar in de gemeenteraad van Amersfoort met o.a. portefeuille ‘Duurzaamheid’ en ‘Milieu’. Hij is echtgenoot van Lindy en vader van Venne (bijna 1) en uitermate enthousiast en gedreven voor het bijdragen aan een zelfverzekerde samenleving. “Politiek is te belangrijk om aan alleen ouderen met meer werk- en levenservaring over te laten”, een verbastering van de uitspraak van Els Borst die stond voor meer vrouwen in de politiek.

Het gaat voor de wind! – 1 maart

Het was al even duidelijk: de campagnetijd is losgebroken. Er werd in februari al met bewoners in gesprek gegaan en onze vrijwilligers leerden al canvassen. Maar… woensdagochtend 1 maart was het dan écht zover en vertrokken vanuit Den Haag twee bussen voor de eerste werkbezoeken van D66. Bekende, minder bekende en volstrekt onbekende D66’ers mengden zich rond half tien voor de deuren van windmolenproducent EWT.

Kick off! Campagnetraining bij grote broer D66 Utrecht – 15 januari

Zondag 15 januari jl. waren Vincent, Sara en ik te vinden in het Utrechtse voor een training campagne voeren. Van tevoren vroegen Sara en ik ons af waarom er drie uur was uitgetrokken voor het leren ‘campaignen’. Hoe moeilijk kan het immers zijn? Daar zouden we snel achterkomen, maar niet voordat we kennis hadden gemaakt met de Utrechtse vrijwilligers. Een breed scala, van jong en student tot grijs en gepensioneerd, was naar de creatieve ‘workspace’ gekomen waar de bijeenkomst plaatsvond.

"Dromocraat" - 8 januari

Democraten!
Zo luidt steevast de aanhef waarmee wij, democraten, elkaar sinds jaar en dag begroeten. Sinds een maand of drie mag ik mij aangesproken voelen wanneer het ‘democraat’ klinkt en dat heeft mij aan het denken gezet. De ‘D’ uit D66 staat natuurlijk voor ‘Democraten’, maar wat is een ‘democraat’ eigenlijk?