Gezond onderwijs in prettige scholen

Het is belangrijk om genoeg te bewegen, ook voor kinderen. Daarom stimuleren we sporten voor alle kinderen. We blijven hiervoor gebruik maken van organisaties als stichting Leergeld en het Jeugdsportfonds, maar ook van Toppers op School, waarbij topsporters kinderen uitdagen om meer te sporten. Met meer financiƫle ruimte kan D66 zorgen dat sportactiviteiten worden vergoed en dat de combinatiefunctionarissen en buurtsportcoaches voor sport behouden blijven.

We willen dat sportclubs hun accommodatie optimaal kunnen benutten en deze in kunnen zetten voor andere activiteiten. We vragen de gemeente Amersfoort om dit samen met de Amersfoortse Sport Federatie (ASF) te gaan onderzoeken om kansen te pakken en belemmeringen weg te nemen.

In een frisse, comfortabele school kun je beter leren. De doordecentralisatie zorgt ervoor dat scholen financieel verantwoordelijk zijn voor de schoolgebouwen, zodat zij zelf kunnen bepalen hoe zij hun gebouwen onderhouden en inrichten om zo klaar te zijn voor de toekomst. We verwachten goed beheer van de scholen met aandacht voor de energiezuinigheid en een goed binnenklimaat. D66 is positief over de in de doordecentralisatie in overleg met de scholen gemaakte afspraken over investeringen in duurzaamheid. Scholen profiteren zelf immers ook van een zo laag mogelijke energierekening. Vanuit de gemeente verwachten we Faciliteren scholen van 7-tot-7 voor alle kinderen van 2 tot 12 jaar, samen met andere instellingen. 21 extra middelen, zodat scholen bij renovatie of nieuwbouw energieneutraal en aardgasloos kunnen worden. Door een lagere energierekening is er meer geld voor goed onderwijs.